Alle skolekoncerter har en forbindelse til de gældende læreplaner for faget musik i både folkeskolen og gymnasiet. Koncerterne er også kompatible med mulighederne i Den Åbne Skole da workshops og kreative forløb snildt kan tilkobles.
Vi lægger meget vægt på, at det rene æstetiske og kunstneriske udtryk, som koncerten repræsenterer skal stå uforstyrret i forhold til elevernes individuelle perception. Derfor bruger vi ikke forberedelsesmateriale, der stiller krav til læreren og eleverne forud for koncerten. Det skal først og fremmest være en kunstneriske musikalsk oplevelse der danner kompetencer vedrørende, at “udvikle kompetencer til at opleve musik og til at udtrykke sig i og om musik”, som der står i formålsbeskrivelsen om faget musik i skolen.
I stedet lægger vi op til refleksion efter koncerten med idéer til faglig forankring eller videre undersøgelser af den pågældende kunstner eller genre og dette sker altid gennem dialog med den pågældende skole eller klasse, så koncerten taler ind i den relevante kontekst.